Contact

Secretul sportivului care nu se accidentează

Mai devreme sau mai târziu, orice sportiv amator, și să nu-i excludem totuși nici pe cei profesioniști, se confruntă cu o accidentare. În triatlon riscul este mai ridicat, pentru că este un sport compus din trei tipuri de activități diferite, fiecare cu particularitățile ei, fiecare cu problemele ei.

Nu există o soluție universală care să ne ferească de accidentări, dar putem acționa preventiv, astfel încât să ne confruntăm cu cât mai puține accidentări de-a lungul carierei noastre sportive.

Am stat de vorbă cu doctorul Cristian Răchitan, medic osteopat, care ne-a împărtășit câteva principii de bază care să ne ferească de accidentări atunci când facem sport.

Nicio zi fără stretching

“În antrenamentele sportive mușchii se tensionează, se contractă. Pentru ca trupul să atingă nivelul maxim de performanță, dar și pentru a evita accidentările, mușchii și articulațiile trebuie să fie flexibile. În orice sport, de orice tip, flexibilitatea corpului este esențială”, spune Cristian Răchitan.

Potrivit acestuia, putem atinge flexibilitatea optimă doar prin exerciții de stretching.

“În general, accidentele din sport sunt întinderi musculare sau leziuni la nivelul tendoanelor mușchilor”.

Doctorul spune că trebuie să executăm două tipuri de exerciții de stretching, de întreținere generală și, mai specific, pentru încălzire.

“Când te apuci să faci o activitate sportivă este bine ca înainte să faci niște exerciții specifice pentru musculatura pe care urmează să o folosești. Nu trebuie să-ți ia prea mult, câteva minute”.

“Pe de altă parte, dimineața, independent de sesiunea de antrenament care urmează în acea zi, e bine să se facă un regiment de exerciții de stretching. E o chestie de bun simț pentru corp, pe care trebuie să o facă toată lumea. Mușchii se tensionează nu numai de la activitatea sportivă, dar și de la stres”.

Culcă-te înainte de miezul nopții

“Cel mai bun somn este cel dinainte de miezul nopții”, spune doctorul. 21.30 este ora maximă la care se poate culca un sportiv profesionist. Cât pentru restul, adică sportivii amatori, este recomandat somnul cu cel puțin o oră înainte de miezul nopții.

“Un sportiv de performanță nu trebuie să stea în pat după răsăritul soarelui, corpul începe să se tensioneze. Somnul după răsăritul soarelui este malefic, somnul înainte de miezul nopții este benefic”, spune osteopatul Cristian Răchitan.

Importanța regimului alimentar

Doctorul nu recomandă carnea în regimul alimentar al triatloniștilor.

“Este foarte bine ca înainte de activitatea sportivă să nu se mănânce proteine intense”. Trebuie să existe o zonă tampon de cel puțin două ore între masă și antrenament.

Proteinele pun corpul la muncă, spune osteopatul, motiv pentru care nu sunt recomandate înainte de antrenamente.

“Digerarea proteinelor necesită o activitate gastrică intensă. Sângele este folosit în această direcție și nu mai ajunge prea mult la mușchi”.

“Când mănânci, 70% din energia corpului este direcționată în digestie, rămâi cu doar 30% pentru mușchi”.

Nu evita sportul nici măcar la -10 grade Celsius

L-am întrebat pe doctorul Cristian Răchitan dacă este indicată activitatea sportivă la temperaturi sub 0 grade Celsius.

“Antrenamentele de cardio este bine să le faci întotdeauna afară, chiar și când sunt temperaturi sub 0 grade. Te îmbraci în echipamente termice, care se mulează pe corp și rețin căldura și te poți antrena chiar și la -5, -10 grade Celsius”, spune el.

Specificație: sunt excluse persoanele care suferă de diverse afecțiuni sau persoanele în vârstă.

“Trebuie să te adaptezi la posibilitățile corpului, dar oamenii sub 40 de ani nu cred că au probleme în acest sens”.

Oprește-te la cea mai mică jenă

Sportivii trebuie să fie conștienți că-și pot agrava accidentările dacă nu se opresc la timp, spune doctorul Cristian Răchitan. “Trebuie să te oprești la cea mai mică jenă”.

“Recomand trei zile antrenament, o zi pauză, trei zile antrenamente, o zi pauză. Trebuie început cu cantități mici și urcat gradual, ca timp, iar mai apoi trebuie crescută intensitatea”.

Intensitatea trebuie lucrată întotdeauna după obținerea rezistenței.

“După ce ai lucrat trei, patru, cinci luni, abia apoi începi să lucrezi la intensitate, chiar dacă simți că poți mai mult din punct de vedere muscular. Nu fii lacom, e bine să nu concurezi cu corpul tău, fii prieten cu el, ridică-l încet, încet ”.